Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam | tekst | terug

Staetendam Laurenskwartier - Rotterdam

Staetendam Laurensquarter - Rotterdam

Opdrachtgever:
OVG Project development
Projectadres:
Binnenrotte & Botersloot, Rotterdam
Uitvoeringstijd:
1998-2009
Programma:
17.000 m2 Woningen en commerciële ruimtes

In het oude hart van Rotterdam, tegenover de Laurenskerk, ontwierpen Kollhoff & Pols in samenwerking met Christian Rapp het masterplan met woontoren en transformatie van een kantoorgebouw. Op de plek van de huidige woontoren stond een lagere achthoekige kantoortoren van de KPN uit de jaren 1970 die verbonden was met de laagbouw. Op het bestaande fundament is de nieuwe toren gebouwd die, boven de hardstenen sokkel met winkels en kantoren, uitkraagt. De toren kon de 70 meter van de Laurenskerk niet overschrijden. Om de toren de nodige slankheid te geven, zijn de hoeken als zelfstandige torens uitgewerkt met een eigen dak waardoor de toren lijkt te zijn samengesteld uit meerdere volumes. De profilering van het metselwerk en de erkers onderstrepen deze verticaliteit.

Het masterplan is een stedelijke transformatie op blokniveau. Het naburige monumentale pand uit de jaren 40 werd in samenhang met de nieuwe toren gerenoveerd waardoor een nieuw en open ensemble is ontstaan. De plek was een stukje niemandsland met gesloten gevels midden in de stad. De plek is terug gegeven aan de Rotterdammers. Er is daarbij uitvoerig nagedacht over  een herverdeling van functies en het opknippen van het grote bouwblok in kleinere eenheden waardoor nieuwe verbindingen en looproutes zijn ontstaan en de plek levensvatbaar is gemaakt voor de toekomst. Door het toepassen van warmte- en koudeopslag in de bodem en andere energiebesparende technieken is het project tevens richting wijzend geworden op het gebied van duurzaam bouwen.