Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht | tekst
Colonel Stationsplein - Maastricht
Direct grenzend aan het station aan de ene kant en de ontwikkeling op het terrein van de voormalige “Koninklijke Sphinx” aan de andere kant, was de opgave op een lang en smal plot een entree naar de stad en nieuwe verbindingen te bewerkstelligen. Het langgerekte volume sluit aan op het oude station en vormt met een lange colonnade een nieuw stationsplein met commerciële ruimtes en horeca in de plint. Wirtz International uit Schoten (België) ontwierp op het dek van de openbare parkeergarage de inrichting van het plein met een tuin omzoomd met hardstenen banken.
De toren sluit het perspectief af en gaat een relatie aan met de grote gebouwen van het Sphinx terrein enerzijds en de kleinschalige binnenstad anderzijds. De verbondenheid met Maastricht wordt onderstreept door een paviljoenachtige torenspits, waarvan het timpaan bewust verwijst naar de barokke en classicistische architectuur van de oude stad. Het bijzondere van dit ambachtelijk ogende gebouw is de constructie: industrieel geprefabriceerde prefab elementen, de buitenmuren zijn ontworpen als sandwich-elementen. De dragende, verdiepingshoge en tot 14 meter lange elementen werden kant en klaar op de bouwplaats aangeleverd en gemonteerd.